Rontó bábuk – a magyar boszorkány visszatér
Ezek a kézműves rontó bábuk nem dísztárgyak, hanem élő örökség.
A magyar boszorkányhagyomány sötét, célratörő eszközei, újrahívva és újrateremtve. Nem sorozat gyártott tömegáru. Minden egyes bábut saját kezemmel készítettem, hazai alapanyagokból.
Nincs két egyforma, mert nincs két egyforma akarat, két egyforma cél.
A testük 25–30 cm magas, egy kivételével, mely kisebb, de nem gyengébb.
Az alsó részében rejtett furat várja a személyes adalékokat: nevet, hajszálat, viaszt, hamut, földet vagy mást, amit a művelet kíván.
Használat után a nyílás vattával vagy gyertyaviasszal lezárható.
A rontás után:
Égesd el.
Vagy ásd el.
Temető mögött. Határkövön. Árnyas földben. Vagy ott, ahol úgy véled a célod teljesül.
A rontó bábu és a magyar néphagyomány
A rontó bábu a magyar népi mágikus hagyomány egyik jellegzetes eszköze. Egy babaformájú figura, amelyet ártó mágia (rontás) céljából készítettek, illetve ugyanennek semlegesítésére és gyógyításra is használtak. A néphitben a rontás fogalma és gyakorlata az egész magyar nyelvterületen elterjedt volt; ez a hiedelemvilág egyik alapvető rétegét alkotta. A rontó bábu készítését már a 19–20. század fordulóján dokumentálták: Hathalmi Gabnay Ferenc 1901-ben közölt először leírást róla a Néprajzi Értesítőben. Később Arnhold Nándor (1902) és Munkácsi Bernát (1907) is publikáltak adalékokat e témában. Ezek a korai etnográfiai beszámolók igazolják, hogy a rontó bábuk ismerete a magyar parasztság körében általános volt már a 19. században is.
A 20. századi néprajzi gyűjtések szerint, a rontó bábu készítésének hagyománya országosan ismert volt: az ország különböző vidékein találkoztak vele, és több múzeum néprajzi gyűjteményébe is bekerültek ilyen egyszerű babák. Diószegi Vilmos például 1958-ban a Jászságban, Tiszaigaron végzett kutatásakor kilenc darab rontó bábut gyűjtött össze, melyeket a Néprajzi Múzeumban helyezett el. Ez is mutatja, hogy a szokás még a 20. század közepéig élt a paraszti gyakorlatban. Ugyanakkor a kimondottan mágikus céllal előállított tárgyak: mint amilyen a rontó bábu vagy a Luca széke, az utolsó századokban viszonylag ritkának számítottak. A mágia során, a legtöbbször hétköznapi tárgyakat használtak fel (pl. növényeket, állati csontokat, seprűt, tojást stb.), és ezeknek különleges időpontban vagy módon való megszerzése, alkalmazása kölcsönzött mágikus erőt. A rontó bábu azonban a néphitben számon tartott eszközkészlet része maradt, még ha használata a 20. századra meg is ritkult.
Érdemes megjegyezni, hogy a rontó bábu funkciója párhuzamba állítható más kultúrák hasonló praktikáival. Gyakran emlegetik a voodoo baba európai megfelelőjeként. Fontos különbség azonban, hogy míg a voodoo baba a köztudatban inkább ártó mágiához kötődik, addig a magyar hagyományban a rontó bábut eleink “fehér mágiára”, azaz gyógyításra és védelmi céllal is alkalmazták. Természetesen a rontó bábu neve is utal arra, hogy eredetileg rontó (kárt okozó) szándékkal készült, de a népi gyakorlatban kettős szerepet töltött be: egyszerre lehetett a boszorkányok rontó eszköze és a válaszként szolgáló ellen mágia eszköze is.
Szimbolikus jelentés és rituális szerep
A rontó bábu jelentését a hasonlósági (analógiás) mágia elve adja: a bábu az adott személy vagy élőlény kicsinyített, jelképes megtestesítője. Ha valaki ártó szándékkal készíti, akkor a bábu mint helyettesítő áldozat hordozza a célba vett személy lenyomatát, így a bábun végzett mágikus cselekmények (szúrás, elásás, megátkozás stb.) az illetőre hatnak. A rontó bábut tehát a boszorkány a megcélzott áldozat fizikai reprezentációjának tekinti, amelyre rá tudja ruházni a rontást. Például ha egy bábut elásnak valakinek a küszöbe alá, a hiedelem szerint az illető ház lakóját éri baj.
Ha tűt, szöget vagy más szúró eszközt döfnek a bábu testébe, a megcélzott személy fog megbetegedni vagy fájdalmat érezni stb.
Ezzel szemben (illetve ezzel együtt) a rontó bábu a népi gyógyító gyakorlatban a betegség átvitelének eszköze is volt. A népi gyógyítók, tudós asszonyok, “javasok” a bábut arra használták, hogy a meglévő betegséget vagy rontást áthelyezzék abba, s így megszabadítsák a pácienst a bajtól. A gyógyítás lényege tehát a betegség vagy rontó hatás másra hárítása volt. A rontó bábu ebben az értelemben ambivalens szimbólum: magába gyűjtheti a káros hatást, ugyanakkor maga is hordozhatja azt. A mágikus transzfer elvét követve, a bábu magához vonzza a betegséget vagy rontást, így a beteg vagy megrontott élőlény állapota javul, míg a bábu válik “fertőzötté”. Ezt követően a bábutól kell megszabadulni egy megfelelő rítus keretében, hogy a baj végleg eltávozzon.
A rontó bábunak ebben a rituális szerepében analógiát találunk más rontáselhárító praktikákkal is. Gyakori népi elképzelés szerint a betegséget vagy rontást el lehet vitetni valamilyen közvetítővel, például folyóvízzel, széllel vagy állatokkal. Egyes vidékeken úgy tartották, hogy a hideglelés kórját el lehet hordatni egy kis rongybábuval, békával vagy akár pókkal: a bábut vagy állatot ilyenkor a beteggel érintették vagy a házban körbehordták, majd elengedték, hogy vigye magával a betegséget. Ugyanez a logika figyelhető meg a rontó bábu gyógyító használatában: a bábu a gonosz, rontó erő hordozójává válik. Így a baj elhárítható az emberről azzal, hogy a bábut megfelelő módon eltávolítják vagy megsemmisítik.
Rituális szempontból tehát a rontó bábu kulcsfontosságú mediátor a mágikus cselekményben. Boszorkányok kezében a célja a kár okozása. Ilyenkor a bábuval végzett rítusok (elásás, vízbe dobás, tűvel, szöggel szurkálás stb.) konkrétan a rontás kivitelezését jelentik. Ellenben gyógyító szándékkal, viszont a bábu a rontás levételének vagy a betegség kihúzásának az eszköze: a ráolvasásokkal, mozdulatokkal a beteg testrészről “átveszi” a bajt, majd a bábutól megszabadulnak, mintegy kiszerelve a betegből a negatív hatást. A sikeres rítus lényege mindkét esetben az, hogy a bábu és a valódi személy közötti mágikus kapcsolat révén a kívánt hatás, akár ártó, akár gyógyító: az bekövetkezzen.
A rontás hatékonysága érdekében a bábuhoz a megcélzott személyhez köthető anyagokat is felhasználtak (pl. annak ruhájából egy foszlányt, hajszálát stb.), hogy a szimpatikus kapcsolat erősebb legyen.
Az elkészítés módja régiónként és az eljárás céljától függően változhatott, de a lényeg a babaforma létrehozása volt. Diószegi Vilmos említett tiszaigari gyűjtésében részletesen lejegyzett egy gyógyító rítust, amelyben kilenc bábut készítettek: „Kilenc egyforma ágdarabot vágnak, ezután két rongydarabot tép. Az egyiket felibe hajtja fejnek, erre ráteszi a másikat is. Mikor mind a kilenc megvan, akkor kezet csinál nekik…” – írta fel jegyzeteiben. E leírás szerint a készítő előbb kilenc egyforma pálcikát vágott, majd mindegyikre két-két kis rongyot tekert: az egyik rongydarabot összehajtotta a bábu fejének, a másikat ráhelyezte és körbetekerte, így kialakítva a testét. Miután mind a kilenc bábu elkészült, még karokat is formált a rongyokból. Ez a példa mutatja, hogy a gyógyító báburítusoknál akár több bábut is készítettek egyszerre egy szertartáshoz.
Általánosságban a rontó bábuk száma gyakran mágikus jelentőséggel bírt: rendszerint 3, 7 vagy 9 darab bábut alkalmaztak egyszerre, ezek az ún. szent számok erősítették a varázslat hatását. Előfordult, hogy a bábuknak külön nevet is adtak, ezzel is mintegy “megszemélyesítve” őket a rituáléban. Például három bábu esetén nevezhették őket egyes vidékeken “Pista, Pál, Feri”-nek vagy más neveken, mintha valódi lények volnának ezzel jelezve, hogy a bábu átvette a rontást vagy betegséget, így kvázi élővé vált a mágikus gondolkodásban.
Ha a rontó bábut boszorkány készítette ártó célból, a rituálé rendszerint titokban és éjféltájban zajlott. A bábut gyakran elrejtették a célpont közelében: például elásták a ház küszöbe alá vagy a küldött istálló sarkába, hogy a ház lakója vagy az állat a tudta nélkül “rálépjen” a rontásra. Az is megtörtént, hogy a boszorkány a bábut az áldozat portájára bedobta (ún. tétemény), így hozva rá bajt. A bábukhoz sokszor valamilyen ráolvasást vagy rontó imát is mondtak a készítés és elhelyezés közben, mellyel “beprogramozták” a bábut a kívánt ártó hatásra. A sikeres rontás jeleként az áldozat nem sokkal később megbetegedett, szerencsétlenség érte, vagy a jószága elpusztult. A rontó bábu így a magyar boszorkány mágikus fegyvereként működött.
Gyógyító rítus esetén a bábu(ka)t a beteg vagy rontott személy kezelése során használták. A gyógyító (népi orvos, javasasszony) például fogott egy vagy több előkészített rongybábut, majd a megfelelő szavak mormolása közben hozzáérintette a beteg testrészhez, vagy körbeforgatta a beteg körül. Konkrét példa: Tiszaigaron egy kelés (fájdalmas tályog) kezelésénél a gyógyító kilenc kis bábut alkalmazott. Mindegyik bábu fejét sorban körülvezette a kelés pereme mentén, mintha körberajzolná vele a sebet, majd a bábut egy vizes dézsába dobta. Miután mind a kilenc bábu megkerekítette a kelést és a vízbe került, a gyógyító a dézsát kivitte egy keresztúthoz, és bal kézzel kiöntötte a bábut a vízzel együtt az útkereszteződésbe. Mindezt szó nélkül, napnyugta után kellett elvégezni. A keresztút és a bal kéz használata tipikus elemei a rontáselhárító mágiának. A bal kéz a tisztátalan oldalt jelképezi, a keresztút pedig olyan hely, ahol a rontó erők elvesznek. A rítus végeztével a kilenc bábu ott maradt az útkereszteződésben. Magával vitte a kelés egész baját, a beteg pedig hamarosan jobban lett.
Más betegségek gyógyításánál is hasonló elvet követtek. Például hidegleléses beteg esetén előírták, hogy készítsenek egy kis rongybabát, azt forgassák meg háromszor a beteg feje körül, majd dobják bele egy sebes folyású patakba. Hadd vigye el a “hideget”. Ugyanígy szemmel verés gyógyítására is ismert volt. A rontás levételéhez a gyógyító készített egy kis bábut a szemmel vert gyermek ruhájából, és azt éjfélkor a falu határában elásta. Ezzel a gyerek meggyógyult, mert a rontás a babán keresztül átkerült a földbe. Számos variációja élt tehát a rontóbábus rítusoknak, de mind közös vonása, hogy a bábut megfelelő helyen és módon kellett megsemmisíteni (elásni, vízbe dobni, tűzbe vetni, útkereszteződésben hagyni stb.), hogy a benne lévő rontó erő hatástalanná váljon, illetve ne találjon új, az ügyben nem érintettet (azaz a rontás esetén nehogy mást rontson, a célszemély így sértetlenül megússza) . A hiedelem szerint ugyanis ha a “kidobott” rontó tárgyat: legyen az bábu, megkötött csomó, bármi - valaki gyanútlanul felveszi vagy hazaviszi, arra száll át a rontás. E rítusokban tehát nagy gondot fordítottak arra, hogy a rontó bábuval helyesen bánjanak.
- Baalzar Moldar /2025.05.24./
Források
1.Magyar Néprajzi Lexikon. IV. kötet (R–Sz), Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979. – “rontó bábu” szócikk, 1013. o. (Írta: Tátrai Zsuzsanna).
2.H. Gabnay Ferenc: A rontó-bábu. Néprajzi Értesítő, II. évf. (1901) 7. sz., 122–126.
3.Arnhold Nándor:A rontó báburól. Néprajzi Értesítő, III. évf. (1902) – folytatás Gabnay nyomán.
4.Munkácsi Bernát:Adalékok a rontó bábuval való varázsláshoz. Ethnographia, XVIII. évf. (1907) 275–277.
5.Diószegi Vilmos gyűjtései (Tiszaigar, 1958–1963) – lásd: Magyar Néprajz VII.(Népi gyógyítás fejezete).
6.Pócs Éva: Zagyvarékos néphite. Néprajzi Közlemények, IX. évf. (1964) 3–4. sz., 361–377. – Rontás és rontáselhárítás adatokkal.
7.Gunda Béla: Néprajzi gyűjtőúton. Kossuth Könyvkiadó, Debrecen, 1956. – Benne: Cigány gyógyítók és mesemondók c. írás (rontó bábu említések).
8.FolkMagazin 2021/2.(MNA – M5 História) – Mágia eszközei a néphitben c. cikk. (A mágikus tárgyak használatának változásairól, említi a rontó bábut.)
9.Boszorkánykorok – Hiedelemszövegek Archívuma. (MTA BTK) – Gyűjtött néphiedelem-szövegek adatbázisa, Rontás/Tétemény kategória
10.Femcafe.hu – Interjú egy boszorkánymúzeum vezetőjével.(2019) – Történeti utalások a magyar mágiára, voodoo párhuzam említése.